Vilt

De uppdaterade riktlinjerna för utsättning av fågel är ett viktigt ställningstagande för att värna om fågeljakten. Foto: Mostphotos

Uppdaterade riktlinjer för att säkra fågeljakten

Svenska Jägareförbundet, tillsammans med Sveriges Jordägareförbund, Svenska Kennelklubben och Viltmästareförbundet har uppdaterat de jaktetiska riktlinjerna för uppfödning och utsättning av fågel.
– Ett viktigt ställningstagande för att värna om fågeljakten, säger Karl-Johan Brindbergs, jaktvårdskonsulent och fältviltsansvarig på Svenska Jägareförbundet.

2024-04-12

De nya riktlinjerna innehåller tydliga förhållningspunkter för hur uppfödning, utsättning och jakt på fasan, rapphöna och gräsand ska skötas, där etiken är ledstjärnan.
– Riktlinjer för utsättning av fågel har funnits i många år. I uppdateringarna som gjorts märks en skarpare skrivning och en tydligare signal att vi står upp för etiken, säger Karl-Johan Brindbergs.

Dessa förändringar ligger i tiden. Sedan de tidigare riktlinjerna fastställdes för drygt tio år sedan, har det hänt en hel del, med tydliga signaler om att alla aktörer behöver jobba hårdare för mångfalden.
Grundtanken och det övergripande målet med riktlinjerna är att få fram livskraftiga bestånd av fasan, rapphöna och gräsand i rätt miljöer. Utsättning ska bara göras om det finns goda möjligheter för att arterna ska kunna överleva i vilt tillstånd.

Förvaltningen av fältviltet ska, precis som övrig viltförvaltning, baseras på långsiktighet, erfarenhet och forskning. Det betyder att biologisk mångfald och landskapet som helhet gynnas. Detta stärker förutsättningarna för en hållbar jakt och hundträning.
– Gynnar vi de här tre arterna så har vi helt enkelt jakt i framtiden, sammanfattar Karl-Johan Brindbergs.

De uppdaterade riktlinjerna i sin helhet.