Vilt

Naturvårdsverket har stoppat finansieringen för att utrota stenmården – trots att man vet att samhällskostnaderna kommer skena till miljardbelopp. Foto: Ondrej Prosicky/Mostphotos

Stoppad insats mot stenmård – ett historiskt misstag

INVASIVA ARTER. Svenska Jägareförbundet debatterar idag stenmården på Dagens Nyheters debattsida.
En liten peng för att undvika en stor kostnad anses vara klokt i ett ekonomiskt perspektiv. Men Naturvårdsverket tänker inte så. Myndigheten har stoppat finansieringen för att utrota stenmården – trots att man vet att samhällskostnaderna kommer skena till miljardbelopp.

2024-04-08

Den främmande arten stenmård bekräftades för första gången i Sverige i skånska Bromölla 2018. Under 2022–2023 har Svenska Jägareförbundets avdelning Invasiva Arter på uppdrag av Naturvårdsverket arbetat för att försöka utrota arten.
Arbetet har hittills varit framgångsrikt, drygt 70 stenmårdar har avlivats och vidare spridning i landet har förhindrats. Bedömningen är att det kan finnas nästan lika många till. Sedan rovdjuret dök upp i Sverige har den orsakat skador på ett 30-tal bostadshus och tre fordon i och runt Bromölla. Skador som redan nu kan räknas i miljoner.
Men nu har Naturvårdsverket stoppat finansieringen. Svenska Jägareförbundet kommer att avbryta insatsen i området 30 april.
Stenmården kommer att föröka sig och sprida sig över landet. Till sist kommer möjligheten att utrota arten att gå förlorad. Bil- och fastighetsägare kommer att få se sin egendom förstörd, försäkringspremier öka och samhällskostnaderna öka.