Förbundsnyhet

Gråsälar. Foto: Niklas Liljebäck

Jägareförbundets arbete för licensjakt på säl – steg för steg

Svenska Jägareförbundet har under lång följd av år jobbat målmedvetet för licensjakt på säl. Trots en explosionsartad ökning av sälstammarna har endast begränsad skyddsjakt varit möjlig. Men nu har alltså år av hårt arbete gett resultat. 20 april inleds licensjakten på 2000 gråsälar i Östersjön. Här kommer en historisk återblick.

2020-04-14

• Fram till andra världskriget var säljakten en viktig inkomstkälla för kustbor då både kött, skinn och sälolja tillsammans med statliga skottpengar bidrog till de kustnära hushållen.
  • Från 1950-talet och framåt minskade intresset för säljakt. Istället kom tunga miljögifter som PCB, DDT och liknande gifter att orsaka kraftig nedgång i sälstammarna. Det visade sig att honorna blev sterila att av dessa ämnen.
  • 1974 fredades gråsälen i Östersjön, samtidigt som man under 1970 och 80-talet förbjöd de flesta av dessa miljögifter.
  • Sälarna återhämtade sig snabbt. Detta är samtidigt ett tecken på människans förmåga att rätta till fel och skydda viltarter, men tyvärr också ett bevis för vår bristande förmåga att förvalta våra viltarter.
  • I samband med sälräkning i Östersjön våren 2019 bedömdes stammen av gråsäl till mellan 50-60 000 individer. Lägg därtill en reproduktion på 5 % årligen vilket ger minst 2500- 3000 fler gråsälar varje år.
  • Detta har inneburit problem för både husbehovsfiske och för de som skall försörja sig på fiske, yrkesfiskarna.
  • Dessutom har gråsälarna under senare tid börjat visa tecken på födobrist.
  • Man har under senare år visserligen fått rätt att skyddsjaga säl, men regelverket har varit strikt och jakten har varit svår att genomföra i praktiken.
  • 2012 gjorde Svenska Jägareförbundet en framställan till dåvarande regering och begärde att regeringen skulle ge Naturvårdsverket mandat att besluta om licensjakt på säl.
  • 2013 gav regeringen Naturvårdsverket i uppdrag att utreda det lämpliga i Jägareförbundets begäran. Naturvårdsverket utredde frågan, tyckte att det var bra och tillstyrkte förslaget. Men här verkar allt stanna upp i den parlamentariska kvarnen.
  • Jägareförbundet jobbade – enskilt och tillsammans med fiskare och kustbefolkningen – under dessa år aktivt i frågan. Förklarade och försvarade varför vi ska ha licensjakt, trots att regeringen valt att inte ta upp frågan.
  • Våren 2020 gav Jägareförbundets idoga arbete äntligen resultat! Med start 20 april 2020 får nu licensjakt på gråsäl inledas.
  • Jägareförbundet arbetar vidare med målet att få till licensjakt även på vikaresäl och knubbsäl.
  • Vid sidan av detta vill förbundet få bort förbudet mot handel med sälprodukter, samt att få möjlighet jaga inom den så kallade ekonomiska zonen.