Förbundsnyhet

Svenska Jägareförbundets P-A Åhlén som arbetar med att stoppa invasiva arter i Sverige sommarpratar i Sveriges Radio P1 den 19 augusti. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio. Foto mårdhund: Mostphotos

Dags för Jägareförbundets P-A Åhlén att sommarprata

Fredag 19 augusti kl 13 är det dags att lyssna på Sveriges Radio P1 där Jägareförbundets P-A Åhlén sommarpratar. P-A arbetar sedan flera år med att stoppa invasiva arter i Sverige.

2022-08-18

P-A Åhlén är biolog och jägare. Han arbetar på Svenska Jägareförbundet med att motverka invasiva viltarters spridning i Sverige i projektet som också heter Invasiva främmande arter.

Han vill öka medvetenheten om invasiva djurs spridning och vilka konsekvenser det har för den biologiska mångfalden.

– Jag kommer att berätta om hur ett litet projekt för att hantera invasiva mårdhundar i norra Sverige över åren utvecklats till en fullskalig nationell insatsstyrka som hanterar alla invasiva djur, fåglar och reptiler varhelst de dyker upp i landet. Att döda djur är ibland högoktanig naturvård, säger P-A på Sveriges Radios hemsida.

På frågan om det är någon som kommer att få en extra känga eller kanske beröm svarar P-A att vi kan förvänta oss både ris och ros.

Missa inte.