Foto: WildMedia/Mostphotos
Vet din omgivning vad jaktetik är?
Jägare pratar ofta om jaktetik. Men vet alla vad det är?
– En del utanför jägarkollektivet vet nog ungefär vad ordet innebär. Men få har nog förstått att jaktetiken finns för att jakten är relativt oreglerad. Konstruktionen är också smartare och bättre än vad folk förstår, säger kommunikationschef Magnus Rydholm.
Den svenska Jaktlagen inte är detaljreglerad. Den innehåller inte uttömmande exakta regler vad en jägare får och inte får göra. I stället finns en portalparagraf i Jaktlagen som säger att man inte får utsätta viltet för onödigt lidande.
Men hur ska en sådan lag tolkas? Det finns ju otaliga öppningar för subjektiva tolkningar.
Just därför har jägarna skapat etiska regler.
– Det finns massor av inofficiella regler som styr hur vi jägare agerar, ser på viltet och jakthundarna för att ta några exempel. Många av dessa etiska regler har blivit allmängiltiga för alla som jagar, säger Magnus Rydholm.
Han berättar att ett exempel på dessa allmänt kända regler handlar om det första skottet som avlossas mot ett vilt. Det ska vara ett bra och direkt dödande skott.
– Situationen och läget ska vara så bra att djuret fälls med det första skottet. Är läget dåligt eller om man är osäker så håller man inne skottet. Man får inte chansa. Detta synsätt har också medfört att vi jagar på ett sätt där första skottet ska fälla djuret, vilket har lett till minskade skadskjutningar.
En annan allmänt känd etisk regel är att jakthundarna inte ska jaga på ett sätt så att de stressar djuren i onödan eller att de biter i friska djur. Ytterligare en regel är att jägarna ska ha tränat skytte innan de går ut i skogen.
Men det finns ytterligare ett lager av etik.
– Det handlar om våra personliga moraliska gränser. Så utöver de allmänt accepterade etiska reglerna gör varje jägare ännu fler etiska avvägningar. Det kan röra skjutavstånd till viltet, väderförhållanden, hur mycket vilt som finns i området, hur länge en hund bör jaga viltet och mycket annat.
– När man diskuterar etik behöver man förstå att människor har olika gränser, vilket beror på våra erfarenheter, upplevelser, kunskaper och att vi har levt olika liv. Det medför att en del ställer högre moraliska krav på sig och sin omgivning än andra. Men alla har egna etiska och moraliska gränser.
Magnus Rydholm menar att jaktetiken har kompletterat de odetaljerade lagarna på ett exemplariskt sätt.
– Lagböcker är statiska. Jägarnas jaktetik speglar i stället samhällets och allmänhetens förväntningar på jägarna. I samtiden. De etiska reglerna är i ständig förändring
– Så de som har invändningar på de öppna skrivningarna i Jaktlagen har nog inte förstått att jägarnas jaktetik är ett resultat av hur lagen är skriven. Och att etiken leder till exakt det som lagstiftaren ville åstadkomma, säger Magnus Rydholm.