Varg - samlad information

Politikerna måste ge besked. Hur ska de få ordning på vargpolitiken? Vilka åtgärder tänker de vidta? Vårt tålamod är slut. Foto: Mostphotos

Nu ska vargen bli en valfråga

I september påbörjade Svenska Jägareförbundet en satsning för att göra vargpolitiken till en valfråga.
– Nu ökar vi trycket. Politikerna måste bekänna färg. Hur ska de få ordning på den havererade vargförvaltningen? Och vad vill de olika partierna, säger Mikael Samuelsson, ordförande i rovdjursrådet.

2022-03-30

Att få rätt är oftast något som alla föreningar vill. Men Svenska Jägareförbundet hade mer än gärna haft fel när de i höstas förutspådde att vargstammen skulle öka, eftersom tilldelningen till vinterns jakt blev så begränsad.
– Tyvärr har vi haft rätt. Stammen har växt sig mycket större än det antal som riksdagen redan 2013 ansåg vara för tät. De ville då att koncentrationerna skulle minska. I praktiken innebar beslutet att det skulle finnas färre vargar i Mellansverige. Verkligheten har blivit något helt annat, säger Mikael Samuelsson.

Svenska Jägareförbundet har ända sedan riksdagsbeslutet försökt få politikerna att agera för att beslutad politik faktiskt genomförs.
– Politiken har inte sett till att myndigheterna genomfört de intensioner som fanns i beslutet. De har låtit myndigheterna fatta egna beslut som ofta har lett till motsatsen. Det är därför vi vill få in vargen och vargförvaltningen i valrörelsen.

För att hela organisationen ska säga samma saker har förbundet tagit fram ett grafiskt koncept.
– Klockan är fem i tolv. Det är kort tid kvar till valet. Politikerna måste ge besked. Hur ska de få ordning på vargpolitiken? Vilka åtgärder tänker de vidta? Vårt tålamod är slut. Vi vill ha besked innan valdagen, säger Mikael Samuelsson.

Konceptet innehåller fem budskap som förklarar varför tålamodet är slut.

– Förklaringarna finns på vår webbsida.

– Svenska Jägareförbundet kommer att träffa väldigt många politiker under valrörelsen. Både på lokal och nationell nivå. Vi kommer att kräva svar, löften och åtgärder. Så här får vargförvaltningen inte fortsätta. Tålamodet är slut, säger Mikael Samuelsson.