V Götaland Väst

Ungdomar funderar över en fråga. Foto: Maria Bäckman

Lyckad ungdomsaktivitet i Ljungskile

Bokenäs-, Uddevallanejdens- och Ljungskile jaktvårdskretsar ordnade en gemensam ungdomsträff på Ljungskile Skjutbana

2022-09-04

Reportage från träffen skrivet av Maria Bäckman:

Lördagen den 13 augusti var en strålande och varm dag och dagen var som gjord för en Ungdomsaktivitet som genomfördes i samarbete mellan, Bokenäs-, Uddevallanejdens- och Ljungskiles jaktvårdskretsar och deras ungdomsgrupper.

Under våren träffades vi för ett första möte i Jaktstugan i Rotviksbro. Vi hade en trevlig gemenskap under kvällen och alla kände att det var lätt att samarbeta.

Frågan blev, vad ska vi börja att samarbeta om? Då både Svenska Jägareförbundet och kretsarna behöver föryngring blev frågan lätt att besvara.

Vi samarbetar om en Ungdomsaktivitet!

Vid ytterligare två möten på Ljungskile skjutbana finslipades lördagen 13 augusti.

Platsen skulle vara Ljungskile skjutbana och dagen skulle innehålla olika stationer.

Kretsarnas egna Janne ”Kocken” Karlsson deltog vid en station med att visa och prata om dom vilda djurens horn vilket drog både barn/ungdomar och några föräldrar som stannade kvar. Efter Jannes station var det dags för nästa där Håkan Ekström som är eftersöksjägare i Ljungskile deltog med sina två hundar, Tor och Oden och visade utrustning och pratade eftersök.

Freddy Støvind från ungdomsgruppen i Ljungskile hade lagt en naturstig med kluriga och bra frågor som deltagarna genomförde efter kunskapsinhämtningen från Håkan.

Så var det äntligen dags för skytte på stationen för luftgevär där bland annat Klas Berntsson ordförande i Bokenäs, Erik Olsson ungdomsansvarig i Bokenäs och några av deras äldre ungdomar hjälpte till.

Efter luftgevärsskyttet bar det iväg ner till 50-meters banan där det var dags att skjuta med 22: a på figurerna till jaktriggen. Ungdomsansvarig från Ljungskile jvk Jakob Lundberg hjälpte deltagarna till rätta med hjälp av Håkan Bäckman och Filip Olsson.

Mats Svantesson, ungdomsansvarig i vår länsförening Västra Götaland Väst kom och besökte oss under dagen. Det är alltid lika trevligt att få dom besöken och för ungdomsansvariga att få information.

Vid den alltid så viktiga korvgrillningen fanns ledare från Uddevallanejdens jvk och försåg deltagarna med korv, bröd och dricka.

Under tiden det åts delade Maria Bäckman, ordförande Ljungskile JVK, ut till varje deltagare en påse med profilmaterial som keps, sittunderlag, kåsa och informationsbroschyrer.

Kepsarna åkte på med en gång och att stå där och titta över skjutbanan och se alla huvuden med orange kepsar var en fröjd för ögat.

Efter mat i magen var det dags för duvskytte för de lite äldre. Leif Frisk, Bokenäs och Maria Bäckman, Ljungskile gick igenom vapensäkerheten. Leif hjälpte sedan till med att ladda och stå med när de sköt.

Efter en heldag i solens varma strålar var alla trötta, varma, men ack så belåtna.

Ca 25 barn och ungdomar deltog under dagen. Bland de yngre deltagarna syntes både föräldrar och far- och morföräldrar.

Kretsarna var överens om att fortsätta att utveckla sitt samarbete, men med vad? Ja, det får nästkommande möte ge svar åt, men fortsätta skall vi.

Jaktvårdskretsarna, Bokenäs, Ljungskile och Uddevalla Nejden i Uddevalla kommun

Instruktioner av duvskytte.JPG