Foto: Kristina Bergman

Kroppens längd är i stort det samma som mankhöjden. Ideal mankhöjd är för hanar 47 cm och för tikar 42 cm, +/-3 cm. Idealfärgen är den klara, varmt röda med ljusa nyanser, men får variera från gulröd till mörkt rödbrun. I Sverige registreras cirka 300 valpar/år.

Den skällande fågelhundens huvudsakliga uppgift är att söka och finna gråfågel (tjäder, orre och järpe). Den ska stöta upp fågeln som sätter sig i ett träd. Hunden ska då avge skall på fågeln tills jägaren har upptäckt fågeln i trädet. Jägaren skjuter antingen med kula eller hagel. Det kan vara mycket svårt att upptäcka en fågel i trädet, och det kan ibland krävas lång tid av kikarspaning i grenverket, och krypande från flera håll innan fågeln upptäcks.

Som familjehund fungerar finskspetsen i dag alldeles utmärkt. Det är oftast inga problem att låta hunden växa upp i en barnfamilj då finsk spetsen är trogen sin familj.

Jaktprov

Lokalklubbarna anordnar utställningar och jaktprov, det har också blivit vanligt med familjeträffar på sommarhalvåret, då man både fikar tillsammans och eventuellt tränar ringträning för kommande utställningar. Det är ju också roligt att få vänner med samma intresse, som man kan vända sig till. Jaktprov kan man gå på sina egna marker, eller på utlysta prov där arrangören ordnar fina provområden som lottas ut mellan deltagarna.

2012-10-21 2018-09-26 Johanna Thörnqvist