Afrikansk svinpest

Om du har följt restriktionerna i den smittade zonen så kan du fritt besöka platser utanför zonen med din hund. Foto: Oscar Lindvall

Okej att ta med hundar utanför smittade zonen

Jordbruksverket har lagt upp ett förtydligande på sin sida om afrikansk svinpest om att ta med sig hundar och andra djur från Fagersta till evenemang på annat håll. Om du har följt restriktionerna i den smittade zonen så kan du fritt besöka platser utanför zonen med din hund.

2023-10-04

- Det har förekommit en del frågor kring detta. Bland annat har vissa jägare fått jakter inställda, andra har inte fått komma till hundevenemang, säger Jägareförbundets kommunikatör i region mitt, Isabel Mena-Berlin.

Jordbruksverket skriver i sina frågor och svar angående smittspridning av afrikansk svinpest att den som följt restriktionerna i den smittade zonen, det vill säga vistats på tillåtna platser och vid behov rengjort sina skor, kläder och annan utrustning också fritt kan besöka platser utanför zonen.

Enligt Jordbruksverket går det också bra att ta med sig hundar och andra sällskapsdjur på aktiviteter och evenemang utanför zonen. Det gäller även hästar.
Men djuren får bara ha vistats på tillåtna platser i den smittade zonen. Och det är bra att för säkerhets skull rengöra tassar och hovar.