Halland - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Halland

Inte så mycket skador i jordbrukslandskapet ännu på grund av det torra vädret, även om det lokalt förekommer stora skador. Problemen i en del villaområden i Onsalatrakten har minskat efter intensiv störningsaktivitet från lokala jägare. Vildsvinsstammen ökar återigen i Halland efter att ha legat någorlunda stabilt under några år. Två ekollonår i rad har lett till att kullarna är större än normalt. Lägg där till den milda vintern/våren med hög ungöverlevnad.

Januari 2020

Det är viktigt att brukaren håller uppsikt, när det uppkommer skador så behövs jakt på aktuellt fällt för att begränsa fortsatta skador. Om man inte själv är jägare eller att tiden inte medger jakt så kontakta någon jägare som kan hjälpa till och begränsa skadorna i fälten, har man jakten utarrenderad så ha kontakt med jakträttsinnehavaren så att denne har beredskap att vidta nödvändiga åtgärder vi behov.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning.

2014-09-16 2019-11-04