Västra Götaland - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Västra Götaland

Inom Västra Götaland håller vildsvinsstammen på att etablera sig, på vissa håll inom länet är vildsvinsstammen etablerad, finns sporadiskt och eller inga vildsvins alls. I de delar av länet som vildsvinen finns sporadiskt/etablerat, har stammen i år fått ett rejält tillskott genom en mycket god föryngring våren 2014. Därför bör man i områden där man tycker sig under senare år haft en lagom stor stam vara observant och hålla en något högre avskjutning främst av yngre djur för att balansera stammen.

December 2020

Nu i november, december är vi inne i vildsvinens huvudsakliga brunstperiod. Galtarna håller sig mer frekvent med suggrupperna för att finnas tillhands när suggorna löper. Kan vara så på vissa ställen att vildsvinen blir lite mer tjuriga och har en tendens att stå kvar längre i daglegan innan dom reser så var försiktiga när ni jagar med hundar så ni inte får skador på varken hundar eller vildsvin.

Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning.

Västra Götaland Väst

Södra Älvsborg

Skaraborg. Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2020-03-26