Västra Götaland - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Västra Götaland

Inom Västra Götaland håller vildsvinsstammen på att etablera sig, på vissa håll inom länet är vildsvinsstammen etablerad, finns sporadiskt och eller inga vildsvins alls. I de delar av länet som vildsvinen finns sporadiskt/etablerat, har stammen i år fått ett rejält tillskott genom en mycket god föryngring våren 2014. Därför bör man i områden där man tycker sig under senare år haft en lagom stor stam vara observant och hålla en något högre avskjutning främst av yngre djur för att balansera stammen.

Juni 2020

Sommaren är här med juni månad för dörren. Vildsvinen syns nu oftast på vallar och betesmarker där dom liksom annat klövvilt gärna betar gräs. Gör dom ingen skada genom bökningar kan dom gärna få gå där annars får man skrämma bort dom till skogen där dom kan få vara ifred.

Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning.

Västra Götaland Väst

Södra Älvsborg

Skaraborg. Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2020-03-26