Västra Götaland - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Västra Götaland

Inom Västra Götaland håller vildsvinsstammen på att etablera sig, på vissa håll inom länet är vildsvinsstammen etablerad, finns sporadiskt och eller inga vildsvins alls. I de delar av länet som vildsvinen finns sporadiskt/etablerat, har stammen i år fått ett rejält tillskott genom en mycket god föryngring våren 2014. Därför bör man i områden där man tycker sig under senare år haft en lagom stor stam vara observant och hålla en något högre avskjutning främst av yngre djur för att balansera stammen.

Mars 2020

I mars går vi in i den huvudsakliga perioden då de flesta suggorna får sina smågrisar. Det börjar synas på åtelkamerorna då vi får rapporter om kullar med pyjamasgrisar. Tendensen har varit att det är stora kullar som kommer, kan vara ett tecken på att de äldre suggorna har börjar få sina småttingar nu.

Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning.

Västra Götaland Väst

Södra Älvsborg

Skaraborg. Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2020-03-26