Västra Götaland - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Västra Götaland

Inom Västra Götaland håller vildsvinsstammen på att etablera sig, på vissa håll inom länet är vildsvinsstammen etablerad, finns sporadiskt och eller inga vildsvins alls. I de delar av länet som vildsvinen finns sporadiskt/etablerat, har stammen i år fått ett rejält tillskott genom en mycket god föryngring våren 2014. Därför bör man i områden där man tycker sig under senare år haft en lagom stor stam vara observant och hålla en något högre avskjutning främst av yngre djur för att balansera stammen.

Juni -19

Från stora delar av länet kommer det täta rapporter om att det ses mycket vildsvin. Kullarna verkar vara större än normalt med många randiga smågrisar i flockarna. Det verkar som att huvudföryngringen har varit i mars/april men det förekommer en del som är någon månad gamla också. Överlevanden är mycket bra så vi får räkna med att stammen kommer att öka i hela länet även under denna säsong.

Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning.

Västra Götaland Väst

Södra Älvsborg

Skaraborg. Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2019-07-08