Kalmar - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Kalmar

Kalmar län har stora naturliga skillnader och därmed förutsättningar för vildsvin. Trots det är vildsvinen spridda över hela länet, utom Öland, och stammen bedöms vara stabil, med viss variation upp och ner beroende på förutsättningarna. De milda vintrarna och den goda förekomsten av ekollon de senaste åren har medfört en vildsvinstam i god kondition och vi kan även i år räkna med normala till stora kullar. Vintern är en lugnare period vad gäller skador orsakade av vildsvin. Men det förekommer och då främst i betesmarker och på vallar.
Att hålla en åtel igång kan många gånger underlätta jakten och öka avskjutningen av vildsvin, rätt utnyttjad. Det innebär att locka vildsvinen till platsen, inte utfodra. Som foder-/lockmedel på en åtel lämpar sig spannmål, ärter eller majs bäst. Svenska jägareförbundet avråder från utfodring/åtling med sockerbetor och andra rotfrukter.
Glöm inte att trikintesta era vildsvin och ta vara på en fantastisk resurs!

Juni -19

Stammen upplevs stabil till att öka något i länet. Det finns gott om mat åt vildsvinen. Detta kommer sannolikt leda till något större kullar än normalt. Det är därför viktigt att vi behåller ett högt jakttryck på årsgrisarna (brungrisar), det är här jakttrycket ska ligga. Vid all jakt är det viktigt att vi håller en god jaktetik och respekterar det vilt vi jagar. Var noga med att ha en tränad eftersökshund tillgänglig inför varje jakttillfälle.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning.

2014-09-16 2019-07-09