Urval för tabell

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Kalmar

Kalmar län har stora naturliga skillnader och därmed förutsättningar för vildsvin. Trots det är vildsvinen spridda över hela länet, utom Öland, och stammen bedöms vara stabil, med viss variation upp och ner beroende på förutsättningarna. De milda vintrarna och den goda förekomsten av ekollon de senaste åren har medfört en vildsvinstam i god kondition och vi kan även i år räkna med normala till stora kullar. Vintern är en lugnare period vad gäller skador orsakade av vildsvin. Men det förekommer och då främst i betesmarker och på vallar.
Att hålla en åtel igång kan många gånger underlätta jakten och öka avskjutningen av vildsvin, rätt utnyttjad. Det innebär att locka vildsvinen till platsen, inte utfodra. Som foder-/lockmedel på en åtel lämpar sig spannmål, ärter eller majs bäst. Svenska jägareförbundet avråder från utfodring/åtling med sockerbetor och andra rotfrukter.
Glöm inte att trikintesta era vildsvin och ta vara på en fantastisk resurs!

Mars 2022

Våren är på framfart och de vuxna vildsvinen är fortfarande fredade vilket innebär att bara randiga och bruna vildsvin är tillåtna. Många suggor börjar nu få sina kultingar och rapporter om nyfödda kultingar kommer nu allt tätare. Stör vildsvinen på fälten och ge dem lugn och ro i skogsmarken.
2014-09-16 2021-01-15