Urval för tabell

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Skåne

Vildsvinen är etablerade i nästintill hela Skåne. Efter de senaste årens hårda vintrar tillsammans med högt jakttryck märks att stammen har minskat i länet. Efter årets milda vinter och tidiga vår med gynnsamma förhållande för vildsvinen kommer vi se en ökning av stammen.  Därför bör man i områden där man tycker sig under senare år haft en lagom stor stam vara observant och öka avskjutningen främst av yngre djur för att balansera stammen.

Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

September 2021

Sommaren börjar lida mot sitt slut och det mesta är tröskat, och därav så flytta vildsvinen in i framförallt majsfälten där det är tillgång till dessa eller till skogs, var uppmärksam om det finns majs. Det är tillåtet att släppa hund den 1/8 efter vildsvin under förutsättning att den endast jagar vildsvin, från och med den 21/8 så är det tillåtet att även hunden jagar älg.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning.

2014-09-16 2021-08-09