Skåne - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Skåne

Vildsvinen är etablerade i nästintill hela Skåne. Efter de senaste årens hårda vintrar tillsammans med högt jakttryck märks att stammen har minskat i länet. Efter årets milda vinter och tidiga vår med gynnsamma förhållande för vildsvinen kommer vi se en ökning av stammen.  Därför bör man i områden där man tycker sig under senare år haft en lagom stor stam vara observant och öka avskjutningen främst av yngre djur för att balansera stammen.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18

Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

September -19

Skörden av spannmål och raps är avslutad vilket innebär att vildsvin flyttar från fält som skördats, detta innebär en stor rörlighet av vildsvins grupper. Det är mycket vanligt att vildsvinen etablerar sig i majsfält om det finns sådana, därav är det extra viktigt att vara uppmärksam på majsfälten. Denna del av året så kan även risk att potatis, vallar och betesmarker skadas, var uppmärksam.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning.

2014-09-16 2019-09-04