Skåne - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Skåne

Vildsvinen är etablerade i nästintill hela Skåne. Efter de senaste årens hårda vintrar tillsammans med högt jakttryck märks att stammen har minskat i länet. Efter årets milda vinter och tidiga vår med gynnsamma förhållande för vildsvinen kommer vi se en ökning av stammen.  Därför bör man i områden där man tycker sig under senare år haft en lagom stor stam vara observant och öka avskjutningen främst av yngre djur för att balansera stammen.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18

Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

Juli -19

Under sommaren är det jakt för att skydda skadekänsliga områden som gäller. Det förekommer fortfarande randiga kultingar i markerna vilket gör att man får vara extra uppmärksam. Förande sugga är fredad men det är inte ovanligt att suggan lämnar sina kultingar och då gäller det att vara extra uppmärksam på buklinjen, detta för att se om det finns dragna spenar.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning.

2014-09-16 2019-07-09