Skåne - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Skåne

Vildsvinen är etablerade i nästintill hela Skåne. Efter de senaste årens hårda vintrar tillsammans med högt jakttryck märks att stammen har minskat i länet. Efter årets milda vinter och tidiga vår med gynnsamma förhållande för vildsvinen kommer vi se en ökning av stammen.  Därför bör man i områden där man tycker sig under senare år haft en lagom stor stam vara observant och öka avskjutningen främst av yngre djur för att balansera stammen.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18

Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

Januari 2020

Det är viktigt att brukaren håller uppsikt på sina fält, när det uppkommer skador så behövs jakt på för att begränsa fortsatta skador. Om man inte själv är jägare eller att tiden inte medger jakt så kontakta någon jägare som kan hjälpa till och begränsa skadorna i fälten, har man jakten utarrenderad så ha kontakt med jakträttsinnehavaren så att denne har beredskap att vidta nödvändiga åtgärder vi behov.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning.

2014-09-16 2019-10-01