Urval för tabell

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Blekinge

Vildsvinsstammen är stabil i länet som helhet. Det förekommer fortfarande lokala variationer inom länet. Vildsvinen har det gynnsamt och är i god kondition. De har haft rikligt med föda och nu finns även tillgång till ekollon. Ekollonen gör i sin tur att behovet att böka ökar. Lägg jakttrycket främst på årsgris/kultingar .

Höst 2024

Hösten är här på allvar och den huvudsakliga jaktsäsongen är i gång. Det är gott om fallfrukt och vildsvinen söker sig gärna till trädgårdarna för att komma åt äpplen och annan fallfrukt. Vallar, betesmarker och gräsytor besöks mer frekvent just nu. Vildsvinen håller sig där det finns gott om foder och går i mycket mindre utsträckning till åtlar och foderplatser. Var noga med att plocka upp fallfrukt i trädgårdarna för att undvika att vildsvinsbesök. Vildsvinsstammen som varit något lägre verkar i delar av länet ha en uppåtgående trend. Var extra försiktig vid jakt då det finns små kultingar i markerna.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar.

2014-09-16 2019-11-11