Kronoberg - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Kronoberg

Sedan den höga avskjutningen 2012/2013 på knappa 11 000 vildsvin har stammen sjunkit till ungefär hälften i länet. Stammen variera mycket över länet vilket ska speglas i avskjutningen. Stammen är nu på tillväxt igen men länets jägare verkar vara med på noterna. Viktigt är att lägga stort fokus på att fälla en mycket stor andel kultingar (minst 80 % av årets kultingar) och ungdjur för att hålla en god förvaltning. Även om det avskjutningen mellan säsongerna varierar och det under vissa säsonger måste fällas mycket vildsvin måste detta göras med stort fokus på etiken. Vilken vi alla har ett ansvar för i såväl val av jaktmetod, hundanvändning och avskjutningens inriktning.

För mer information:
Elias Turesson, Jaktvårdskonsulent. 010 – 58 47 657 alt. elias.turesson@jagareforbundet.se

Juli -19

Vildsvinen äter nu mest gräs men under månaden ökar attraktionskraften på spannmålen. Det är där fokus behöver ligga. Ökad samverkan för att minimera skadorna. Många små kultingar finns i markerna, vilket man måste ha med sig när man jagar.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2019-07-09