Urval för tabell

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Jönköping

Vildsvinsstammens täthet varierar stort inom länet. 2016 var ett gynnsamt år för vildsvinen med ett milt klimat långt in på vintern samt en god födotillgång med bland annat mycket ekollon. Dessa faktorer gör att vildsvinsstammen har goda förutsättningar för en högre tillväxt under 2017 och ett stort jakttryck på unga vildsvin bedöms som nödvändigt. Hänsyn till lokala variationer måste tas inom vildsvinsförvaltningen och framförallt avskjutningen.

September 2022

Största delarna av skörden är bärgad men vissa fält har fortfarande gröda oskördad. Kommunikation mellan brukare, jägare och markägare är viktig för att veta vart skaderisken är som störst och för att effektivisera jakt för skydd av gröda. En del rapporter om sent födda kullar i länet förekommer och därav är det viktigt att vara observant så att inga kultingförande suggor fälls.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2019-11-06