Jönköping - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Jönköping

Vildsvinsstammens täthet varierar stort inom länet. 2016 var ett gynnsamt år för vildsvinen med ett milt klimat långt in på vintern samt en god födotillgång med bland annat mycket ekollon. Dessa faktorer gör att vildsvinsstammen har goda förutsättningar för en högre tillväxt under 2017 och ett stort jakttryck på unga vildsvin bedöms som nödvändigt. Hänsyn till lokala variationer måste tas inom vildsvinsförvaltningen och framförallt avskjutningen.

Mars 2020

Mars månad är en av de månader då det normalt är en del föryngringar som föds. I delar av länet är det stora vattenmängder i markerna som kan påverkar föryngringarna negativt genom låg överlevnad. Vuxna vildsvin är fredade mellan 16 februari och 16 april medan årsungar är lovliga året runt, så var observanta vid jakt på åtel och vid smyg- och vaktjakt så inga felskjutningar sker.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2019-11-06