Jönköping - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Jönköping

Vildsvinsstammens täthet varierar stort inom länet. 2016 var ett gynnsamt år för vildsvinen med ett milt klimat långt in på vintern samt en god födotillgång med bland annat mycket ekollon. Dessa faktorer gör att vildsvinsstammen har goda förutsättningar för en högre tillväxt under 2017 och ett stort jakttryck på unga vildsvin bedöms som nödvändigt. Hänsyn till lokala variationer måste tas inom vildsvinsförvaltningen och framförallt avskjutningen.

Juni 2020

Vi är just nu inne i en lugnare period vad gäller skador på växande gröda. Vildsvinen är numer ute och betar i vallar och på fält, vilket inbjuder till ett bra tillfälle för inventering av hur mycket vildsvin som finns på markerna samt att fälla något lämpligt vildsvin. Suggorna har även kultingar vid denna period, vilket man måste ha med sig om man jagar.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2019-11-06