Jönköping - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Jönköping

Vildsvinsstammens täthet varierar stort inom länet. 2016 var ett gynnsamt år för vildsvinen med ett milt klimat långt in på vintern samt en god födotillgång med bland annat mycket ekollon. Dessa faktorer gör att vildsvinsstammen har goda förutsättningar för en högre tillväxt under 2017 och ett stort jakttryck på unga vildsvin bedöms som nödvändigt. Hänsyn till lokala variationer måste tas inom vildsvinsförvaltningen och framförallt avskjutningen.

Maj 2021

Maj månads intåg och vårbruket är i full gång med nysådd på åkrarna. Nysådden innebär en tid då det är viktigt att bedriva jakt för skydd av gröda efter vildsvin för att undvika skador. Sedan den 16 april är vuxna vildsvin lovliga att jaga, men var observant ifall suggorna nyligen grisat, sugga som åtföljs av smågris är fredade året om.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2019-11-06