Jönköping - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Jönköping

Vildsvinsstammens täthet varierar stort inom länet. 2016 var ett gynnsamt år för vildsvinen med ett milt klimat långt in på vintern samt en god födotillgång med bland annat mycket ekollon. Dessa faktorer gör att vildsvinsstammen har goda förutsättningar för en högre tillväxt under 2017 och ett stort jakttryck på unga vildsvin bedöms som nödvändigt. Hänsyn till lokala variationer måste tas inom vildsvinsförvaltningen och framförallt avskjutningen.

Oktober 2020

I och med oktobers intågande så blir det tillåtet att släppa hundar som även jagar rådjur och hjort vilket innebär starten på den stora drevjaktssäsongen. Det är därmed viktigt att tänka på att man använder rätt hundar så att jakten bedrivs på ett effektivt och etiskt sätt. Hundar som är för skarpa riskerar att bli skadade och kan även bita i friskt vilt och är därmed olämpliga att använda vid jakt efter vildsvin.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2019-11-06