Jönköping - Svenska Jägareförbundet

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Jönköping

Vildsvinsstammens täthet varierar stort inom länet. 2016 var ett gynnsamt år för vildsvinen med ett milt klimat långt in på vintern samt en god födotillgång med bland annat mycket ekollon. Dessa faktorer gör att vildsvinsstammen har goda förutsättningar för en högre tillväxt under 2017 och ett stort jakttryck på unga vildsvin bedöms som nödvändigt. Hänsyn till lokala variationer måste tas inom vildsvinsförvaltningen och framförallt avskjutningen.

December -19

Drevjakterna fortgår och med lite tur faller även en del snö vilket gör det enklare att hitta vildsvinen vid jakt. Det är viktigt att fortsätta arbeta med skyddsjakten på vallar och betesmarker trotts att drevjaktsäsongen är igång för att minska skadorna för lantbrukarna. Stora jakter och drevjakter innebär ofta snabba skott på trånga pass och det är därför viktigt att hög etik genomsyrar jakterna.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2019-11-06