Urval för tabell

Källa: Nationella Viltolycksrådet, www.viltolycka.se

Foto: Mostphotos

Jönköping

Vildsvinsstammens täthet varierar stort inom länet. 2016 var ett gynnsamt år för vildsvinen med ett milt klimat långt in på vintern samt en god födotillgång med bland annat mycket ekollon. Dessa faktorer gör att vildsvinsstammen har goda förutsättningar för en högre tillväxt under 2017 och ett stort jakttryck på unga vildsvin bedöms som nödvändigt. Hänsyn till lokala variationer måste tas inom vildsvinsförvaltningen och framförallt avskjutningen.

April 2022

April månad har fört med sig extremt varierande väderlek, mars var extremt torr och därmed väldigt gynnsamt för de kullar av vildsvin som föddes under den perioden. De som föddes tidig april har nog haft det betydligt tuffare med stor snömängd, lägre temperaturer och mer variation i klimatet. Kalla och blöta vårar leder ofta till hög dödlighet bland kultingarna.

Beräknad vildsvinsavskjutning per 1000 hektar i jaktvårdskretsar 2017/18 Källa: Svenska Jägareförbundets viltövervakning

2014-09-16 2019-11-06