Foto: Ellinor Forsman

Nova scotia duck tolling retriever (även kallad tollare) är en hundras som traditionellt är en apporterande fågelhund. Det utmärkande med en tollare är att den inte bara apporterar, utan även lockar in andfåglar närmare stranden så att de kommer inom skotthåll, så kallad tolling.

Nova Scotia Duck Tolling Retrievern är en apporterande fågelhund med sitt ursprung i Kanada.
Den första tollaren kom till Sverige 1984, men i hemlandet Kanada går historien så långt tillbaka som till mitten av 1600-talet. I jakten springer, hoppar och leker den ”tollande” hunden längs stranden fullt synlig för fåglarna. Dess lekfulla beteende på stranden väcker ändernas nyfikenhet och de luras att komma inom skotthåll. Hunden sänds därefter ut för att apportera de skjutna fåglarna.

Rasen är oerhört mångsidig och har visat sig fungera mycket bra även i andra jaktsammanhang, framförallt som eftersökshundar, men även i stötjakt.
Tollaren är bedrägligt söt men har ett tufft inre och är inte den enklaste förstagångshunden. Envis, intelligent, arbetsvillig, lättlärd, rolig, krävande, glad, viljestark, slug, pigg, intensiv, lurig och reserverad – ja, detta är bara några av de beskrivningar som man hör om tollaren, den minsta av våra retrieverraser.

Foto: Ellinor Forsman.

2012-10-21 2022-05-17 Johanna Thörnqvist