November 2020

Vi har nu gått in i november månad med tillhörande gråväder. Dygnet har många mörka timmar som gör vildsvinen aktiva. Vallar och andra gräsytor är intressanta och besöks frekvent av vildsvinen. Fortsatt fokus på åkrar som används i brukandet. Jakten med hund är i full gång och det är viktigt att jakten inriktas på kultingar och årsgris för att balansera stammen. Även viktigt med hög etik vid del olika jakterna.

Stammens status:
Det mesta tyder på att stammen är stabil i länet som helhet, dock varierar tätheten stort inom länet.

Huvudföryngringsperiod:
De flesta kullar föddes under perioden april och maj. Det rapporteras kontinuerligt om kullar med smågrisar, det finns därför en del smått i markerna.

Kullstorlek:
Normalstora till något större än normalt.

Födotillgång
Födotillgången är bra. Det finns även en del ekollon i markerna, vilka gärna nyttjas av vildsvinen. Ett stort födointag av ekollon ökar behovet av kompensation och bök som ofta föranleder ökat tryck i gräsytor.

Klimat:
Vädret har varit och är gynnsamt för vildsvinen.

Skadebild:
Vildsvinen hittar mycket av sin föda i skogen men dras nu till vallar, gräsytor och trädgårdar med fallfrukt. Väldigt varierande över länet men att vallarna besöks frekvent. Skadenivån i Blekinge som helhet är normal för årstiden.

Vid problem med vildsvin i trädgårdar och in till tätort, var noga med att se till att viltsäkra komposten och samla upp eventuellt kvarliggande fallfrukt.

Prognos:
Vi är inne i en period där vi normalt brukar ha vildsvinsbesök på åkermark men även på andra gräsytor som trädgårdar. Samverka gärna med andra jägare vid skyddsjakt för att lättare uppnå önskat resultat. Håll extra uppmärksamhet på odlingsmark nu när den är attraktiv för vildsvinen.

Hundjakten ger möjlighet till ökat uttag och därmed möjligheten till ökat jakttryck.

Rekommendation:
Lägg ett högt tryck på årsgrisar gärna gyltor och kultingar. Inriktningen ska vara sådan att cirka 80 % av jakttrycket fördelas på kultingar/årsgrisar. Rätt avskjutning av rätt individer är en grundförutsättning för en bra förvaltning och förebyggande av skador. Avskjutningen av årsgrisar och fjolingar bör inriktas på främst gyltor.

Många hondjur har små kultingar, vilket kräver eftertanke. Speciellt uppmärksam ska man vara under jakt med hund.

Oerhört viktigt att etiken hålls högt vad det gäller avskjutningens inriktning och val av jaktmetod!

Ha alltid i tankarna ensamma stora hondjur som kommer i pass kan ha kultingar och att kultingförande suggor alltid är fredade. Även om det SKA fällas mycket vildsvin får vi inte under några omständigheter tulla på etiken eller säkerheten!

2020-11-10 2020-11-10