December 2020

December månad och drevjakten fortlöper. En del rapporter om sent födda kullar vilket ställer högt krav på jägarna så att man inte fäller kultingförande sugga. Rikta avskjutningen mot årsgrisar och fjolingar för att stabilisera stammen, önskar man minskning av stammen bör övervägande avskjutning riktas mot gyltor. Ska man skjuta hondjur bör man göra det genom selektivt uttag vid åtel och under lugna förhållanden så att man kan garantera att de inte har några kultingar.

Stammens status: Minskande till ökande med lokal variation. I östra delarna av länet rapporterar man om en kraftig ökning av stammen medan i centrala och västra delar av länet är det mer lokala variationer från ökande till minskande stammar.

Huvudföryngringsperiod/Kullstorlek: Små till stora med lokal variation.

Födotillgång/Klimat: Stabilt

Skadebild: Låg till hög med lokal variation.

Prognos: Stammen både ökar och minskar i länet. I områden med ökande stammar är det viktigt att arbeta tillsammans för att få en minskande skadebild.

Rekommendationer: Samverka mellan jaktlag, markägare och jordbrukare för att minska skador och rikta avskjutningen mot rätt individer. Låt alltid etiken vara styrande vid jakt efter vildsvin.

2020-12-07 2020-12-07