Vinter/vår 2024

Avskjutningen i länet går i de flesta områden ner. Finns fortfarande områden i Dalsland där stammen verkar öka ganska mycket under förra året. Därifrån kommer det flera rapporter om stora flockar med vildsvin.

Från nordvästra delen av Skaraborg kommer det också rapporter om en ökande eller stabil tillväxt på stammen. Men i övriga delar av länet minskar stammen. Varför är rena spekulationer men en aspekt är att jägarna använder sig av olika typer av natthjälpmedel. Tyvärr ser vi även att man på en del håll inte bryr sig om vilken storlek eller kön man skjuter utan det skjuts rakt över. Unga som gamla, etiken är på vissa håll långt borta!

I Fagersta konstaterades det ASF i september 2023. Utbrottet begränsades med både tur och stort engagemang från lokala jägare, markägare och de olika inblandade myndigheterna, tillsammans med Svenska Jägareförbundet. Idag finns mycket information på vår hemsida under ASF info.

I slutet av december började det komma in sporadiska rapporter om nyfödda smågrisar. Det har ökat nu i januari så var försiktiga eller kanske till om med låt bli att släppa hundar i områden där det finns suggor med smågrisar. Suggorna lämnar de små i boet och återkommer förhoppningsvis senare men risken är att de små tultar iväg och dör pga. snö och kyla eller riskeras att tas av hundarna. En stor risk är även att suggan riskeras att skjutas som galt eller ensam gylta och då dör garanterat de små. Så tänk till hur ni jagar och vilka hundar som släpps.

Snön och kylan har hängt i sen december och det ställer också till det för de små som ska ge sig ut med suggan efter att legat i boet en månad ca.

Så uppmaningen är att jaga med försiktighet, om du släpper hundar så släpp hundar som jagar på ett sunt sätt och skjut säkra vildsvin, brungrisar och mogna gamla galtar så blir det hur bra som helst.

Se till att kontakta ett eftersöksekipage innan du går ut på jakt ifall det skulle bli aktuellt med ett eftersök, eller kanske bara att hitta ett dödskjutet djur som gått undan en liten bit. Inte lätt utan hund så ta samtalet innan det blir aktuellt.

Rapportera skjutna vildsvin på viltdata.se så vi ser hur avskjutningen ser ut under året!

2024-01-26 2024-01-26