April -18

I början av månaden ser det ut att snön kommer ligga kvar på många platser. Lokalt ligger det mellan 30-50 cm snö som kan ställa till det för smågrisarna. Så länge smågrisarna ligger kvar i boet och diar suggan kommer de nog klara sig bra men problemen kommer att vara då de ska följa med suggan på fodersök. Den djupa snön gör att vildsvinen kommer ha svårt att förflytta sig och jag misstänker att vi kommer se en markant högre dödlighet på vildsvin denna vinter mot tidigare år.

På sina håll verkar det komma fram kullar som är födda tidigt, runt årsskiftet. Dom verkar vara i gott hull så de kanske kan klara perioden fram tills snön försvinner.
Vi är fortfarande i fredningsperioden då vuxna vildsvin är fredade. Var noga med att det verkligen är en årsgris ni skjuter så ni inte av misstag skjuter vuxna djur.

När snön har försvunnit får ni öka vaksamheten på marker med skadekänsliga grödor. Vårbruket kommer vara lite senare i år så nysådden kommer att ske i mitten/slutet av april, kanske början av maj och då ska vi lägga tiden där för att störa bort vildsvinen från grödorna.
Se till att skjuta rätt vildsvin nu under fredningstiden och håll etiken högt !!

Färg på kartan: Gul

2018-05-03 2019-06-12