Juli -18

Den korta våren gick snabbt över i en mycket torr och var sommar. Det varma vädret ställer till det för vildsvinen så de verkar undvika torra marker/områden. Insekter, maskar mm som är en del av födan är borta för länge sedan så vildsvinen söker annan mat.

Det kommer bli en tidig spannmålsskörd så håll uppsikt på alla grödor som går i tidig mognad. Spannmålen är lägre i år men var mycket försiktiga så ni skjuter rätt vildsvin. Smågrisarna kan vara svåra att se så ta tid på er innan ni avlossar skott. Lägg ett högt jakttryck på unga vildsvin som ger en preventiv effekt och kanske gör att de andra vildsvinen i flocken håller sig undan från skadekänsliga grödor.

Se som vanligt till att ni alltid har tillgång till ett eftersöksekipage innan ni går ut på jakt !!
Vildsvinet är en mycket fin matresurs. Behandla viltet väl både innan och efter skottet så har ni ett otroligt fint, klimatsmart kött som passar i både slott och koja.
Rapportera alla skjutna vildsvin på viltdata.se så vi får indikation på hur vildsvinsstammen utvecklas!!

Färg på kartan: Gul

2018-07-13 2019-06-12