Augusti 2022

Många rapporter kommer in nu i slutet av juli början av augusti att det ses mycket smågrisar. Det verkar som att många suggor har fått en förskjutning i grisningen eller om deras första kull har försvunnit av någon orsak så nu är det många smågrisar på gång.

Flera saker att vara observanta på: För det första måste jakten i spannmålen ske med ännu större försiktighet. Ha superkoll på att det verkligen är ett skjutbart djur som du tänker nedlägga. Ta inga risker utan håll dig hellre till brungrisar eller om det behövs till randiga för att skjuta och skydda grödorna.

För det andra kan det bli många mindre vildsvin under hösten när vi släpper hundarna. Förmodligen kommer de som är födda nu under tidig sommar kunna klara sig bra mot hundarna men vi måste tänka på att släppa rätt hundar under jakten(som alltid) så vi inte får skador på varken vildsvin eller hundar.

För det tredje, de smågrisar som blir av med suggan nu kommer ha en tuff höst och vinter framför sig. Den sociala kopplingen i gruppen är mycket viktig och suggan lär sina små hela tiden var det finns mat och varifrån man ska hålla sig borta.

Så var försiktiga och fria hellre än fäll om du är osäker! Skjut års/grillgrisar och låt de äldre djuren vara i fred så är risken mindre att det blir fel.

Rapportera er avskjutning på viltdata.se

2022-08-09 2022-08-09