Maj 2022

Tidigare under våren har det varit dåligt med smågrisar på viltkamerorna. Men nu i slutet av april början maj händer det saker.

Nu kommer det rapporter från flera håll i länet att man ser en bra föryngring, trots den allmänna nedgång som är. Åldersmässigt verkar det vara ”normalt sent” födda smågrisar så kanske det varit en förskjutning av födslarna och inte att tidigt födda smågrisar har dött och att suggorna har gått i brunst och fått en ny kull.

I princip all sådd är avklarad, återstår majs och potatis på vissa ställen så där ska vi hålla ett vakande öga, även på de växande grödorna och betesmarkerna.

Vi har haft lite nederbörd så vildsvinen kanske väljer blötare områden för att hitta mat och böka, väldigt lugnt med rapporter om problem.

Även om det är tillåtet att skjuta alla vildsvin, förutom sugga som åtföljs av kultingar så ska det iakttas största försiktighet när det ska, om det är ens nödvändigt, skjutas vuxna vildsvin. Som alltid, skjut kultingar och brungrisar för att skrämma och hålla djuren borta och var väldigt försiktiga med ensamma vuxna djur.

Sen att det bästa köttet på grillen eller i grytan är de yngre så har vi ytterligare argument för att skjuta ungdjur.

Rapportera er avskjutning på viltdata.se!

2022-05-11 2022-05-11