Juli 2021

Det varma vädret med viss nederbörd gör det gynnsamt för grödor och spannmål. Vildsvinen dras nu mycket till spannmålsåkrarna. Jakten inrikta helt på kultingar, årsgrisar och fjolingar i spannmålen. Spannmålen är hög och kräver en hel del både jaktligt och etiskt av jägarna.

Stammens status: Stammen upplevs minska i länet förutom sydöstra delen. Här upplevs stammen vara stabil till ökande. Vildsvinsstammen har en låg medelålder i hela länet vilket skapar mer problem i lantbruket än vad en äldre stam hade gjort.

Föryngringsperiod: Nyfödda kultingar observeras nu frekvent, och föryngringen är igång i hela länet. Den huvudsakliga föryngringen sker i februari till juni med tyngdpunkt på mars-maj, men små kultingar upptäcks nära på året runt. I år verkar det vara mycket sena kullar på vissa håll.

Kullarna som iakttagits är normalstora till stora med 4-6 (7) kultingar.

Födotillgång: Tillgången på foder är nu mycket god.

Klimatet: Klimatet är gynnsamt för vildsvinen. Blöta partier i landskapet används nu mer frekvent.

Skadebild: Vildsvinen hittar mycket av sin föda i skogen men dras nu väldigt mycket till spannmålsåkrarna. Spannmålen är nu högintressant.

Prognos: Högt tryck i spannmålsåkrarna som nu drar med full kraft. Riktad och intensiv jakt i spannmålen nu. Låt vildsvinen vara ifred i skogen och lägg allt jakttryck på åkrarna under hela växtperioden.

Rekommendation: Inrikta jakten helt mot brungrisarna, detta ger färre skador, då det skapas en skrämseleffekt på övriga gruppen och framför allt suggan som håller flocken borta från just detta fält. Att skjuta bort en sugga leder till stort lidande för de kultingar som blir själva och svälter ihjäl samt att de äldre kultingar som överlever skapar onormalt stora skador. För att jakten ska få större effekt på skadenivån är det nödvändigt att fortsätta öka medelåldern i stammen. Uppfattningen är att utvecklingen går åt rätt håll, men det är fortsatt hög andel kulting och årsgris som gäller. 8 av 10 fällda vildsvin ska vara yngre än 12 månader.

Ha som mål att skjuta minst 80 % av årets avkommor.  Rätt avskjutning av rätt individer är en grundförutsättning för en bra förvaltning och förebyggande av skador. Avskjutningen av årsgrisar och fjolingar bör inriktas på främst gyltor. Så uppmaningen är att försöka välja honkön.

Fortsätt också att söka vildsvinen i närheten av odlad gröda. Viktigt att vi alltid stör vildsvinen där de skapar problem. Jaga i dialog med lantbruket för att lägga tiden på rätt åkrar. Rätt uttag, det vill säga årsgrisar, i kombination med ett bra samarbete jaktgrannar och markägare emellan har en bra effekt på skadorna.

Spannmålen är hög och de små vildsvinen är svåra att upptäcka. Vildsvin man med lätthet ser i spannmålen är inte skjutbara. För minskade skador och rejäl störning måste jakttrycket läggas på kultingar och årsgrisar i grupper av vildsvin.

Under hela växtperioden ska jakten läggas på produktionsåkrarna och inte på åtlarna. Åtlarna kan fungera som avledande foderplatser. Det är viktigt för att minska skadorna att låta vildsvinen vara ifred i skogen samtidigt som jakttrycket är högt på åkrarna.

Väldigt viktigt att etiken hålls högt vad det gäller avskjutningens inriktning och val av jaktmetod! Även om det SKA fällas många vildsvin får vi inte under några omständigheter tulla på etiken eller säkerheten! Se även till att alltid ha tillgång till en särskilt tränad eftersökshund innan jakten börjar.

2021-07-25 2021-07-25