Höst 2024

Först måste vi konstatera att svinpesten nu är borta och Sverige är friförklarat av EU!Detta mycket tack vare de lokala jägarna och Jägareförbundets insatser i Fagersta.

Oktober brukar vara en lugn månad vad avser skador på åkermarken men vi behöver ha koll om de börjar gå ut på vallar, beteshagar och höstsådder så att man snabbt kan fälla/skrämma bort dem. Trenden har de senaste åren varit en minskande stam men årets stora föryngring har givit en ändring på det.men lokala variationer finns.

Nu startar säsongen för de flesta att släppa hundarna vid jakten på vildsvin. Där det finns små vildsvin är det viktigt att hundanvändningen sköts på ett etiskt bra sätt.

Reproduktionen var hög i år då det blev en torr vår så de flesta vildsvinen överlevde. Viktigt i förvaltningen är att ha en hög andel yngre vildsvin i avskjutningen. Det är också nu man ska fälla vuxna hondjur som inte har kultingar och för att fälla dem ska eventuella kultingar fällas först. En ökning i utbredningsområdet syns i länets norra delar dock helt tomt i delar av Fagersta där ASF funnits.

Jakten inriktas på årsgrisar. Var försiktiga när vuxna djur skjuts så att inte suggorna fälls före eventuella kultingar som finns med. Mycket viktigt med etiken, kom ihåg att ha tillgång till eftersöksekipage också.

Det är stora variationer inom länet som vanligt och förvaltningen måste utgå från de lokala förutsättningarna i dialog och samverkan mellan jägare-lantbrukare som är ytterst viktigt för att bli framgångsrik i vildsvinsförvaltningen. Det innebär täta kontakter mellan jägare och lantbrukare.

Viktigt att vildsvin som hittas döda rapporteras till Statens Veterinär medicinska Anstalt snarast på rapporteravilt.sva.se
Detta för att snabbt få kontroll på om det har sjukdomar till Sverige.

2024-10-04 2024-10-04