Höst 2024

Stammens status:
Vildsvinsstammen är i länet stabil till ökande. Vildsvinet förekommer i hela länet.

Föryngringsperiod:
Den huvudsakliga föryngringen sker i februari till maj, men det kommer rapporter och små kultingar under hela året. Kullarna är normala till stora. Små kultingar har setts under hela året. På vissa håll upplever man att första kullarna misslyckades och att suggorna då brunstat om, vilket ger sent födda kultingar och stor risk för små kultingar nu när jakten med hund startar. Kullarna är normalstora med 4-6 kultingar, lokal variation förekommer.

Födotillgång:
Vildsvinen har en god födotillgång för tillfället med god förekomst av ekollon även i år.

Klimatet:
Gynnsamt.

Skadebild:
Skador förekommer på många håll i länet. Där etablerat samarbete förekommer hålls skadorna mestadels på en acceptabel nivå. Skadebilden varierar i länet, dels beroende på täthet men även hur åkermark brukas och hur etablerat samarbete som finns mellan markägare, brukare och jägare. Bäst effekt av jakten har man där etablerat samarbete finns och där jakten inriktas på årsgrisar, alltså bruna vildsvin.

Prognos:
På flera håll ser man att vildsvinsstammen åter är på uppgång med normala kullar. Det gör att vi ska hålla högre uppmärksamhet än tidigare år och hålla ett högt jakttryck på kultingar och årsgrisar. Vildsvinet är etablerat i hela länet utom Öland. Viss lokal variation i täthet och förekomst finns.

Rekommendation:
Jakten med hund har precis startat och inriktningen ska alltid vara ”Aldrig största och aldrig först” vid val av gris i en grupp. Välj att inrikta jakten på bruna vildsvin. Sök samarbeten för att uppnå god skadeförebyggande effekt med jakten.

Håll jaktetiken högt och använd hundar med klokt jaktsätt.

2024-10-03 2024-10-03