November 2020

Så här långt har vädret varit milt vilket gör det gynnsamt för vildsvinen. Den blöta väderleken gör att vallar och höstsådder kan lida större risk för skador varför extra uppmärksamhet kan vara bra. Annars är vi inne i en period där många jagar på med hund och på åtlar. Vill man minska stammen är detta en bra tid på året att skjuta hondjur när risken för kultingar är liten. Som alltid gäller det dock att vara uppmärksam så det inte är spendragna hondjur.

Stammens status:
Stammen i södra delarna av länet upplevs som stabil eller något ökande. I norra delarna av länet där stammen är mer i etableringsfas upplevs stammen öka. Flera milda och snöfattiga vintrar har gynnat vildsvinsstammen.

Huvudföryngringsperiod
De flesta kullar föddes under mars och april. I nuläget finns mycket få rapporter om små kultingar.

Kullstorlek:
Normal storlek eller något större.

Födotillgång
Så länge det milda och blöta vädret fortsätter har vildsvinen gott om mat i markerna När kylan slår till kan man utfodra vildsvinen med mindre fodergivor men Jägareförbundet avråder från att använda rotfrukter och då framförallt sockerbetor.

Skadebild:
Som tidigare nämnts kan det milda och blöta vädret göra att skaderisken ökar på vallar, beteshagar och höstsåder då de blir lättbökade. Så länge detta väder vara kan extra uppmärksamhet därför vara bra.

Rekommendation:
Hundjakten är nu intensiv och vildsvinen besöker åtlar regelbundet. Detta kan därför vara en bra period att bedriva intensiv jakt om man behöver hålla en hög avskjutning för att minska stammen. För att minska stammen krävs avskjutning av hondjur och då är åteljakten ett utmärkt alternativ. Här får man får goda chanser att studera djuren och välja rätt individ. Man kan då på ett säkert sätt utesluta spendragna suggor. Vid hundjakten gäller det som vid all annan jakt att hålla en hög etik och använda hundar som är lämpliga för ändamålet. Hundar som är för närgågna och kan bita vildsvin skall ej användas utan munkorg.

Behöver man hjälp med jakt för att skydda grödor och inte har några jägare som jagar på marken rekommenderar vi vår tjänst vildvinshjälp.se där lantbrukare kan anmäla sig och sättas i kontakt med jägare som frivilligt ställer upp utan kostnad. Än så länge är det endast en jordbrukare i Örebro län som använt denna tjänst.

Sist men inte minst så vill vi uppmana att man är uppmärksam på sjuka eller döda vildsvin som hittas i naturen. Afrikansk svinpest som finns på flera ställen i Europa kan spridas till Sverige och för att snabbt kunna agera vid en sådan situation är SVA mycket intresserade av att få in rapporter om sjuka eller döda vildsvin.

2020-12-04 2020-12-04