Augusti -19

Stammen verkar vara stabil-minskande i länet som helhet men med stora lokala variationer. Skadebilden förväntas denna månad vara hög.

Stammens status:
Tecken på stabil-minskande stam som helhet, dock med stora lokala variationer. Utifrån leveranser till vilthanteringsanläggningarna i länet verkar dock stammen som helhet vika.

Huvudföryngringsperiod
Inga rapporter om nyfödda kullar även om spridningen är stor avseende ålder på kultingarna. Vårens föryngring var utdragen.

Kullstorlek:
Normal.

Födotillgång
Normal för årstiden, dvs väldigt god.

Klimat:
Normalt för årstiden.

Skadebild:
Augusti är generellt den månad tillsammans med juli då skadeproblematik avseende vildsvin är som högst. Grödorna är nu attraktiva och stor energi behövs läggas för att jaga vildsvinen i grödorna fram till skörd

Prognos (Vad kan vi förvänta oss i närtid beträffande stammens status och skadebild):
Hög skadeproblematik.

Rekommendation:
Intensiv jakt i skadekänsliga grödor. Under augusti brukar vete och havre vara de grödoslag som är mest begärliga. Vid spannmålsjakt är det mycket svårt att avgöra djurets kön samt om det döljer sig kultingar i vegetationen. Är man osäker kan det vara bra att låta vildsvinet passera exempelvis ett sprutspår där det finns bättre förutsättningar att upptäcka eventuella kultingar.

Utfodring behövs inte denna månad annat än vid direkt och för väl planerad avledande funktion. Svenska Jägareförbundet avråder från utfodring med sockerbetor och andra rotfrukter. Utfodring och åtling bör ej ske i närhet av åkermark eller jaktmarksgräns så andra påverkas negativt av åtgärden.

Nytt från mitten av maj är att rörlig belysning, bildförstärkare samt ,med vissa restriktioner, termiska riktmedel är tillåtna vid jakt efter vildsvin utan tillstånd från Länsstyrelsen. Extra noggrannhet och säkerhetsmedvetande är viktigt vid jakt nattetid. Tänk på vad som finns bakom viltet, mörker är inte kulfång!

Vid fynd av självdöda vildsvin eller svin med sjukdomssymptom rekommenderas kontakt med SVA avseende eventuell provtagning inom övervakningen av ASF.
Ta även gärna del av Handlingsplan Vildsvin på Jägareförbundets webbplats. Länk nedan ger en kortfattad sammanfattning.

Har du problem med vildsvinsskador och vill ha hjälp med jakten så tveka inte att nyttja vår nya tjänst Vildsvinshjälp.nu

2019-08-01 2019-08-01