September 2020

På flera håll i länet minskar vildsvinsstammen, framförallt beroende på högt jakttryck. När man förvaltar måste man utgå från lokala förhållanden och de förutsättningar som finns just där.

Stammens status:
Vi kan se en hög reproduktion till följd av den milda vintern. En stor andel av hondjuren, även de yngre hondjuren, har fått kultingar, vilket lokalt kan innebära starkt växande stammar.

Huvudföryngringsperiod:
Inga rapporter om nyfödda kullar även om spridningen är stor avseende ålder på kultingarna. Vårens föryngring var något utdragen.

Kullstorlek:
Normala till stora kullar.

Födotillgång:
Normal för årstiden.

Klimat:
Normalt för årstiden.

Skadebild:
September är generellt en månad med måttlig skadeproblematik avseende vildsvin. Grödorna är i huvudsak skördade och bök i vallar brukar vara ovanligt. Har man dock oskördade grödor så krävs fortsatt hög närvaro då dessa blir än mer utsatta då övriga fält skördats.

För de lantbrukare som har problem med skador på grödor och inte hinner med att jaga själva så finns Svenska Jägareförbundets Vildsvinshjälp där vi hjälper jägare och lantbrukare att komma i kontakt med varandra.

Rekommendation:
Intensiv jakt i kvarvarande grödor, under september brukar havre vara mest begärligt. Vid spannmålsjakt då grödan är hög är det mycket svårt att avgöra djurets kön samt om det döljer sig kultingar i vegetationen. Vid skyddsjakt gäller samma regler avseende eftersöksplikt som vid all annan jakt.

Utfodring behövs inte denna månad annat än vid direkt och väl planerad avledande funktion. Svenska Jägareförbundet avråder från utfodring med sockerbetor och andra rotfrukter. Utfodring och åtling bör ej ske i närhet av åkermark eller jaktmarksgräns så andra påverkas negativt av åtgärden.

Nytt från mitten av maj 2019 är att rörlig belysning, bildförstärkare samt, med vissa restriktioner, termiska riktmedel är tillåtna vid jakt efter vildsvin utan tillstånd från Länsstyrelsen. Extra noggrannhet och säkerhetsmedvetande är viktigt vid jakt nattetid. Tänk på vad som finns bakom viltet, mörker är inte kulfång!

Vid fynd av självdöda vildsvin eller svin med sjukdomssymptom rekommenderas kontakt med SVA avseende eventuell provtagning inom övervakningen av ASF.

Ta även gärna del av Handlingsplan Vildsvin på Jägareförbundets webbplats. Länken ger en kortfattad sammanfattning.

2020-09-07 2020-09-07