September 2021

Stammens status:
Senaste statistik tyder på en stabil till ökande stam. Vi ser en hög reproduktion till följd av den milda vintern under föregående och även under detta år. Man kan se att många vildsvin är i gott hull vilket betyder att en stor del av hondjuren kan komma att få kultingar. Lokalt kan det fortsatt innebära starkt växande stammar och det är viktigt att hålla ett högt jakttryck. När man förvaltar måste man utgå från lokala förhållanden och de förutsättningar som finns just där.

Kullstorlek:
Normala kullar. Enligt rapporter har många suggor varit sena med födslarna, vilket innebär att föryngringsperioden under våren varit något utdragen.

Födotillgång:
Gynnsam

Klimat:
Gynnsamt

Skadebild:
September är generellt en månad med måttlig skadeproblematik avseende vildsvin. Grödorna är i huvudsak skördade och bök i vallar brukar vara ovanligt. Har man dock oskördade grödor så krävs fortsatt hög närvaro då dessa blir än mer utsatta då övriga fält skördats.

För de markägare som har problem med skador på grödor och inte hinner med att jaga själva så finns Svenska Jägareförbundets Vildsvinshjälp där vi hjälper jägare och lantbrukare att komma i kontakt med varandra.

Även tomtägare kan ibland få påhälsning av vildsvinen, här hittar du tips för att skydda din tomt!

Rekommendation:
Du får under augusti och september använda hund för jakt på vildsvin, det kräver dock att man är säker på att hunden endast jagar vildsvin och inte byter till annat vilt.

Högt jakttryck på årsungar är att rekommendera året runt om det finns problem med skador. På skadekänsliga marker så gäller det att snabbt vara med när skador uppstår och störa vildsvinen och om så är lämpligt skjuta någon årsunge, då kommer övriga djur i flocken hålla sig borta eller i alla fall bli mer försiktiga i sitt nyttjande av området vid födosök.

Vid jakt på vildsvin är rörlig belysning, bildförstärkare samt, med vissa restriktioner, termiska riktmedel tillåtna utan tillstånd från Länsstyrelsen. Extra noggrannhet och säkerhetsmedvetande är viktigt vid jakt nattetid. Tänk på vad som finns bakom viltet, mörker är inte kulfång!

Kom även ihåg att rapportera er avskjutning på Viltdata.se!

Vid fynd av självdöda vildsvin eller svin med sjukdomssymptom rekommenderas kontakt med SVA avseende eventuell provtagning inom övervakningen av ASF.

Ta även gärna del av Handlingsplan Vildsvin på Jägareförbundets webbplats.

2021-11-03 2021-11-03