November 2022

På vissa håll finns det en del randiga kultingar i markerna vilket gör det svårt att jaga med hund. Att kullar föds denna tid på året har många olika orsaker; en sen och utdragen föryngring i år, framför allt på grund av att man skjutit bort många vuxna djur, omläggningar på grund av hårt väder i april så att kullarna dog och på en del håll är förhållandena sådana att kultingarna oftast föds i slutet på året.

Flera delar av länet och landet rapporterar om kraftigt minskande vildsvinsstam. Att antalet vildsvin ökar och minskar mellan år är helt naturligt. Det har att göra med jakttryck och hur gynnsamma förutsättningarna är med klimat och mat för vildsvinen. Den faktor som kommit till extra utöver detta är möjligheten att använda rörlig belysning och mörkerriktmedel vid jakt efter vildsvin. Användandet av dessa hjälpmedel kräver mycket eftertanke och att man följer den lagstiftning som finns. Se gärna en kortare informationsfilm om mörkerriktmedel.

En hård avskjutning av vildsvin leder ofta till att man skjuter en för stor andel av vuxna djur, med en föryngring av stammen som följd. Det i sin tur leder till att trots att det är färre vildsvin totalt, så kan skadorna på markerna ofta vara större.

Det är de vildsvin som finns kvar efter jakten som ska bygga framtidens stam och framförallt bidra till en lugn och harmonisk förvaltning. Äldre djur är smartare, därmed viktigare!

Jägare och markägare behöver hjälpas åt och förstå att det är av yttersta vikt för både oss människor och för vildsvinen att vi tänker till om vilka vildsvin vi skjuter och således vilka djur vi inte skjuter.

För de lantbrukare som har problem med skador på grödor och inte hinner med att jaga själva så finns Svenska Jägareförbundets Vildsvinshjälp där vi hjälper jägare och lantbrukare att komma i kontakt för att hjälpa varandra.

Stora variationer inom länet som vanligt och förvaltningen måste utgå från de lokala förutsättningarna och dialog och samarbete mellan inblandade intressenter är av största betydelse.

Ett högaktuellt ämne är också Afrikansk Svinpest och helt avgörande för hur utgången av ett eventuellt utbrott kommer att bli är hur tidigt man lyckas upptäcka det. Här är det vi jägare som kan göra hela skillnaden och om vi hittar döda vildsvin i naturen är det av yttersta vikt att vi rapporterar dem direkt.

2022-10-31 2022-10-31