April -18

Den 16 april blir alla vildsvin lovliga igen, utan sugga som åtföljs av smågrisar som är fredad hela året. Vintern håller ett stark grepp om Uppland med en sen vår som följd.

Ovanligt kyligt väder och hård skare på snön gör att vildsvinen borde vara hårt ställda på jägarnas åtlar, vilket i sin tur medför goda skottchanser för de som bevakar sina åtlar.

Snö på marken underlättar ju också jakten liksom fullmåne under påskhelgen. Rapporter om nyfödda kultingar kom redan under februari och så har dags i april har nog redan merparten av suggorna fött sina kultingar för detta år. När årets kultingar börjar dyka upp på åtlarna är rekommendationen att inte avstå någon bra skottchans på dessa unga djur.

När det gäller samhällsproblemet med cesium i vildsvinköttet i främst nordvästra ländelen så erbjuder Strålskyddsmyndigheten gratis provtagning på vildsvin skjutna i Heby kommun. Detta för att följa de årsvariationer som vi vet finns i viltkött. Vidare har Länsstyrelsen uppmärksammat problemet och kallat till ett stormöte den 13 april med olika myndigheter och organisationer däribland Jägareförbundet Uppsala län. Återkommer i nästa månadsrapport vad som framkom vid detta möte.

Färg på kartan: Grön

2018-03-28 2019-06-14