Maj -18

Våren har varit ovanligt sen i Uppland. Kyligt väder och snö långt in i mars gör att många vildsvinssuggor nog förlorade sina kultingar på grund av vädret.

Det bekräftas också att det åtminstone i första halvan av april syntes väldigt få randiga kultingar på åtlarna och ute i markerna. Nu när vi kommit in i maj månad har det börjat dyka upp randiga smågrisar, vilket tyder på att de suggor som fött sent har klarat sina avkommer medan de som fött tidigt i februari och mars till stor del förlorat sina kultingar. Känslan är att årets tillväxt/reproduktion kommer att blir mindre än vanligt. När årets kultingar börjar dyka upp på åtlarna är rekommendationen att inte avstå någon bra skottchans på dessa unga djur.

När det gäller samhällsproblemet med cesium i vildsvinköttet i främst nordvästra ländelen så erbjuder Strålskyddsmyndigheten gratis provtagning på vildsvin skjutna i Heby kommun. Detta för att följa de årsvariationer som vi vet finns i viltkött. Vidare har Länsstyrelsen uppmärksammat problemet och genomfört ett stormöte den 13 april med olika myndigheter och organisationer däribland Jägareförbundet Uppsala län. Vid mötet diskuteras nuvarande situation och ett krav från Jägareförbundet är att staten på något sätt skall bekosta alla cesiumprov som jägarna vill göra.

Länsstyrelsen fick i uppdrag att undersöka olika saker ang finanseringen med bland annat kommuner, SVA och Naturvårdsverket. Frågan kommer att också upp som ett ärende på Viltförvaltningsdelegationens möte den 30 maj. Därefter kallar Länsstyrelsen till ett nytt "stormöte".

Färg på kartan: Grön

2018-05-03 2019-06-14