Oktober 2020

Hösten är äntligen här och jakten med hund har kommit igång på allvar. Vallar, gräsytor och trädgårdar är nu intressanta för vildsvinen och fortsatt fokus på produktionsåkrarna är därför viktigt. Även om jakten ska inriktas på kultingar och årsgrisar i första hand kan nu även vuxna djur fällas men självfallet i rätt ordning. Viktigt med etiken vid jakt med hund.

Stammens status:
Stabilt men stammen har ökat initialt eftersom kultingarna fötts nu. Stammenstäthet varierar mycket över länet.

Huvudföryngringsperiod
Merparten av kultingarna verkar vara födda i maj och framåt. Men enstaka nyfödda kullar rapporteras tyvärr fortlöpande. Således mycket smått i markerna.

Kullstorlek: Kullarnas storlek verkar vara något under det normala till normala.

Födotillgång
Tillgången på foder ser bra ut.

Klimat:
Vädret är gynnsamt för vildsvinen.

Skadebild:
Vildsvinen hittar mycket av sin föda i skogen men dras nu till vallar, gräsytor och trädgårdar med fallfrukt. Väldigt varierande över länet men den sammanlagda bilden är att det varit förhållandevis lugnt i spannmålen men att vallarna besöks alltmer frekvent.

Prognos (Vad kan vi förvänta oss i närtid beträffande stammens status och skadebild):
Många hondjur har små kultingar vilket att etiken måste styras upp ordentligt. Jakten inriktas på produktionsåkrarna för att minska risken för bökskador. Håll även uppsikt i trädgårdar och gräsytor. Hundjakten har kommit igång på allvar och därmed möjligheten till ökat jakttryck. Försiktighet när det gäller förande suggor och små kultingar.

Rekommendation:
Avskjutningen SKA inriktas på kultingar och årsgris. Ha som mål att skjuta minst 80 % av årets avkommor.  Rätt avskjutning av rätt individer är en grundförutsättning för en bra förvaltning och förebyggande av skador. Avskjutningen av årsgrisar och fjolingar bör inriktas på främst gyltor. Så uppmaningen är att försöka välja honkön.

Ett oerhört högt jakttryck på kultingar och årsgrisar är det i särklass viktigaste för att hantera stammen samt att minska skadorna.

Hundjakten har börjat komma igång och då är det viktigt att ha med sig att det är mycket smått i markerna som kommer att påverka jakten.

Många hondjur har små kultingar i markerna, vilket kräver eftertanke. Speciellt uppmärksam ska man vara under jakt med hund så här tidigt på säsongen.

Oerhört viktigt att etiken hålls högt vad det gäller avskjutningens inriktning och val av jaktmetod! Även om det SKA fällas mycket vildsvin får vi inte under några omständigheter tulla på etiken eller säkerheten!

2020-10-22 2020-10-22