Augusti 2021

Spannmålen mognar nu efterhand och drar vildsvin från många håll. Spannmålen är hög och kräver en hel del både jaktligt och etiskt av jägarna. Viktigt att bönderna också är på hugget och tröskar så fort spannmålen mognar och vädret tillåter.

Fortfarande ingen tydlig ”boom” på födda kultingar. Men man måste utgå från att det finns små kultingar i markerna.

Jakten inrikta helt på kultingar, årsgrisar och fjolingar i spannmålen.

Stammens status:
Stammen är stabil till minskande. Kultingar föds och avskjutning pågår. Stammenstäthet varierar mycket över länet. På flera håll verkar stammen minska ganska mycket.

Huvudföryngringsperiod
Fortfarande ingen ”bom” ännu även om kullar rapporteras fortlöpande.

Kullstorlek: Kullarnas storlek verkar vara något under det normala till normala.

Födotillgång
Tillgången på foder är nu mycket god.

Klimat:
Gynnsamt väder för vildsvin. Söker sig till kärr, våtmarker, vassar och sjöar när värmen står på. Men de sista veckorna har varit svalare.

Skadebild:
Vildsvinen hittar mycket av sin föda i skogen men dras nu väldigt mycket till spannmålsåkrarna. Spannmålen är nu högintressant. Spannmålen mognar i olika stadium. Det lite kyligare och blötare vädret drar ut på mognade och tröskningen.

Prognos (Vad kan vi förvänta oss i närtid beträffande stammens status och skadebild):
Högt tryck i spannmålsåkrarna som nu drar med full kraft. Riktad och intensiv jakt i spannmålen nu. Låt vildsvinen vara ifred i skogen och lägg allt jakttryck på åkrarna under hela växtperioden. Viktigt att bönderna ligger på och tröskar så fort spannmålen är mogen och vädret tillåter.

Rekommendation:
Avskjutningen SKA inriktas på kultingar och årsgris. Ha som mål att skjuta minst 80 % av årets avkommor.  Rätt avskjutning av rätt individer är en grundförutsättning för en bra förvaltning och förebyggande av skador. Avskjutningen av årsgrisar och fjolingar bör inriktas på främst gyltor. Så uppmaningen är att försöka välja honkön.

Ett oerhört högt jakttryck på kultingar och årsgrisar är det i särklass viktigaste för att hantera stammen samt att minska skadorna.

Även om alla vildsvin nu är lovliga så ska stor försiktighet tillämpas vid jakt, inte minst vid jakt i hög gröda. Kultingarna föds kontinuerligt.

Under hela växtperioden ska jakten läggas på produktionsåkrarna och inte på åtlarna. Åtlarna kan fungera som avledande foderplatser. Det är viktigt för att minska skadorna att låta vildsvinen vara ifred i skogen samtidigt som jakttrycket är högt på åkrarna.

Spannmålen är hög och de små vildsvinen är svåra att upptäcka. Vildsvin man med lätthet ser i spannmålen är inte skjutbara. För minskade skador och rejäl störning måste jakttrycket läggas på kultingar och årsgrisar i grupper av vildsvin.

Väldigt viktigt att etiken hålls högt vad det gäller avskjutningens inriktning och val av jaktmetod! Även om det SKA fällas många vildsvin får vi inte under några omständigheter tulla på etiken eller säkerheten!

2021-08-16 2021-08-16