Höst 2024

Vildsvinsstammen har de senaste två åren upplevts minska på länsnivå i Örebro län. Detta har också setts tydligt på avskjutningsstatistiken i länet. Orsaken till detta är sannolikt en kombination av högt jakttryck samt långa vintrar som påverkat föryngringarna negativt. Under 2024 är dock bilden på många platser att en återhämtning skett och vildsvinsstammen återigen visar en ökande trend. På en del håll har detta märkts även under sommarmånaderna där man upplever ökade skador på grödor.

Vintern var lång i början av året varför en del kultingar antagligen inte klarade sig. Detta har i sin tur gjort att rapporter kommer från flera platser om ombrunstningar vilket resulterat i kultingar födda under sommar/tidig höst. Det är bra att ha denna vetskap inte minst i samband med höstens hundjakter.

Vi har nu kommit fram till den årstid då i stort sett all gröda är skördade för året. Bevakningen av jordbruksmark behöver därmed inte vara lika intensiv. Samtidigt kan fortsatt insådd och vallar få besök av vildsvin med bökskador som följd, speciellt vid blötare förhållanden. Det är därför bra med en regelbunden bevakning av åkermarken för att kunna agera och störa vildsvinen om de födosöker på känsliga marker.

Hundjakten är en populär jaktform under denna tid på året men det kanske effektivaste sättet att jaga vildsvin är under åteljakten. Denna årstid är en bra tid för denna jaktform då man till skillnad mot sommaren inte behöver ge vildsvinen samma fristad i skogen. Åteljakten är en bra jaktform eftersom den är effektiv och dessutom ger goda förutsättningar för att välja rätt avskjutningsdjur. Koncentrera främst er jakt på årsgrisar och yngre individer. Om vuxna grisar skall skjutas var mycket noggrann så hondjuren inte är spendragna. Som angivet ovan finns i år även vid denna tid en hel del randiga kultingar i markerna även vid denna tidpunkt.

Ett högaktuellt ämne är också Afrikansk Svinpest och helt avgörande för hur utgången av ett utbrott är hur tidigt man lyckas upptäcka det. Här är det vi jägare som kan göra hela skillnaden och om vi hittar döda vildsvin i naturen är det av yttersta vikt att vi rapporterar dem direkt.

2024-10-04 2024-10-04