Augusti 2021

Skördetider och högsäsong för jakt för skydd av gröda. För att uppnå så goda resultat som möjligt är det av stor vikt att samarbete mellan jägare och lantbrukare är så bra som möjligt. Dessutom är det premiär för att släppa vildsvinshundar och det är därmed viktigt att tänka på att de hundar som släpps endast jagar vildsvin och inga andra viltslag.

Stammens status: Minskande till ökande med lokal variation.

Huvudföryngringsperiod/Kullstorlek: Huvudsaklig föryngring verkar vara under april månad men andra tidpunkter förekommer. Kullstorlekarna är normala i storlek.

Födotillgång/Klimat: Födotillgången är normal till mycket god för årstiden och klimatet är stabilt för vildsvinen.

Skadebild: Skadebilden är låg till hög med lokala variationer.

Prognos: Stora variationer finns i länet, i öst/nordöst rapporterar man om mer vildsvin och mer skador än i andra delar av länet. Rapporter om fällda suggor ökar även risken för ökade skador i höst då kultingarna saknar ledargestalt.

Rekommendationer: Arbeta med jakt för skydd av gröda för att minimera skadorna för lantbruket, men inte på bekostnad av etiken då skadorna endast kommer att öka om kultingarna förlorar sin ledarsugga. Det är bättre att rikta avskjutningen mot årsgrisar och fjolårsgrisar istället. Etiken ska alltid vara ledande vid all jakt, även vid jakt efter vildsvin.

2021-08-11 2021-08-11