Höst 2024

Hösten är här på allvar och den huvudsakliga jaktsäsongen är i gång. Det är gott om ekollon på många håll och när födointaget av ekollon är stort blir också besöken på vallar, betesmarker och gräsytor mer frekvent. Det är också gott om frukt vilket gör att vildsvinen dras till trädgårdarna. Vildsvinens ökande besök och mer ekollon i födan ökar risken för bök avsevärt. Det är mängden frukt, besök i trädgårdar, vallar och andra gräsytor som gör att uppmärksamheten hamnar på rött i kartan.

Fortsatt högt ansvarstagande och hög etik kopplat till hela jakten, inte minst under dygnets mörka timmar, är ett måste!

Stammens status:
Tätheten i vildsvinspopulationen varierar över länet. Uppfattningen är att stammen ökar efter en bra vår med god reproduktion. Lokala skillnader finns naturligtvis.

Huvudföryngringsperiod
Grisar i bra kondition och en gynnsam vår har gett en god föryngring. Dom flesta är födda ”i rätt tid” men finns kullar som kommit senare på året.

Kullstorlek: Kullarnas storlek verkar vara normala till större.

Födotillgång
Fodertillgången är mycket god.

Klimat:
Fortsatt bra väder för vildsvinen.

Skadebild:
Vildsvinen hittar mycket av födan i skogen men dras även mycket till de odlade delarna av landskapet. Lokalt är det gott om ekollon även i år och de stora ekarna finns ofta nära odlad mark. En löpande koll av åkrar och betesmarker där risk för bökskador föreligger. Det är gott om frukt i våra trädgårdar så därför bör man vara lite uppmärksam och förebyggande genom att plocka upp fallfrukten.

Prognos (Vad kan vi förvänta oss i närtid beträffande stammens status och skadebild):

Vallar och gräsytor måste hållas under uppsikt. Besöken i trädgårdar ökar också nu då vildsvinen gärna äter fallfrukt. Goda ekollonår ger ofta en bra föryngring vilket vi ser i år.

I landet har antalet utförda trikinprover ökat jämfört med föregående år. För juni/juli är ökningen 25 % från 2023 till innevarande år. Även olyckor på väg/järnväg i länet ökar där vildsvin är inblandat.

Rekommendation:
Avskjutningen SKA inriktas på kultingar och årsgris. Ha som mål att skjuta minst 80 % av årets avkommor.  Rätt avskjutning av rätt individer är en grundförutsättning för en bra förvaltning och förebyggande av skador. Ett högt jakttryck på kultingar och årsgrisar är det i särklass viktigaste för att hantera stammen samt att minska skadorna.

Detta gäller alltid men är extra viktigt ett år som detta då det är mycket kultingar och årsgrisar i stammen.

Fortsatt jakt på åkrar med produktion men nu kan även jakten på åtel återupptas!

Jakten med hund behöver bedrivas så att man fortsätter hålla ett högt jakttryck på årsgrisarna. Jakten ska också bedrivas så att man försöker få maximal utdelning i stället för maximal störning.

Väldigt viktigt att etiken hålls högt vad det gäller avskjutningens inriktning och val av jaktmetod! Inte minst vid jakt i gröda nattetid! Även om det ska fällas många vildsvin får vi inte under några omständigheter tulla på etiken eller säkerheten!

Alla jägare som jagar nattetid MÅSTE tillämpa försiktighet – ta ansvar!

För tomtägare som är rädda för att vildsvinen ska böka i trädgården är det viktigt att plocka upp fallfrukten och ta frukten till en plats där viltet kan äta den och där dom inte gör skada.

2024-10-04 2024-10-04