Juli -16

Under juli och augusti är det högtryck i förvaltningen då vildsvinen går ut i begärliga grödor allt eftersom de mognar.

På vissa håll kan det behövas en hel del jobb med jakt för skydd av gröda. Även här (liksom i övrig förvaltning) är det årsungar av vildsvin man inriktar jakten på. I annat fall skapar man mer problem än vad som var innan.

Går det inte att komma åt att skjuta så är mkt vunnet av att bara skrämma dem. Närvaro, ljud eller allra helst en hund som bara går på vildsvin är mycket effektivt. Det är störningsmomentet som är viktigt, vildsvinen ska inte känna sig trygga på åkrarna eller andra skadekänsliga områden. En bra grundhållning är att låta dem vara i fred i de områden där de inte gör någon skada- oftast ”på skogen”.

Generellt så är vildsvinsstammen i ganska stark tillväxt i länet på grund av gynnsamma förhållanden. Därav är rekommendationen att fortsätta hålla ett högt jakttryck på årsungar av vildsvin (upp till 12 mån ålder), vilket leder till en stam bestående av en större andel vuxna djur.  Det gör i sin tur att man får en betydligt större möjlighet och effekt av att jobba med skadeförebyggande jakt när skörden är som känsligast.

Men precis som alltid är det stora variationer inom länet, och vildsvinen finns inte överallt.

2016-08-04 2019-06-04