September -16

Merparten av spannmålen är nu skördad och när det gäller jordbruksgrödor övergår fokus nu på höstsådden. Där kan det behövas en del jaktliga insatser för att uppfostra vildsvinen att hålla sig borta.

I jordbruksmark som är omgivna av tex ek- och hassel så kan skadorna på höstsådd öka lite extra på grund av att det är ett ganska rikligt ollonår.

Det i sig är något som kan komma att påverka vildsvinsstammen i form av ökad och snabbare tillväxt. Det här är ytterligare ett argument för att anamma ”fri jakt” efter årsungar av vildsvin. I de områden som man har problem med vildsvin i form av tex skador, alternativt att man tycker att man har för många vildsvin i något område. Så bör man i dessa fall planera för att under oktober-november försöka skjuta ett antal unga vuxna hondjur. Fortfarande ska inga ledarsuggor skjutas då detta bara skapar större problem och oreda. Däremot behöver man skjuta unga vuxna hondjur för att balansera tillväxten i stammen där det behövs. Och under oktober och november så är det minst sannolikhet att de har små kultingar och således minst risk för att skjuta en förande sugga.

Men precis som alltid är det stora variationer inom länet, och vildsvinen finns inte överallt.

2016-10-07 2019-06-04