November -18

Tidigare prognoserna om att många kultingar dukade under i våras på grund av hårt klimat verkar visa sig stämma på flera håll, vilket resulterat i ombrunstningar och små kultingar i markerna även nu under hösten. Detta behöver man ta i beaktande vid all hundjakt för att undvika att vildsvin eller hundar skadas.

Att det är ollonår bidrar till att vildsvinen återhämtar konditionen efter sommarens torka och åtminstone de vuxna vildsvinen torde vara ganska bra rustade med fettreserver inför vintern. Vilken inverkan detta kommer ha på framtida föryngringar hänger tills stor del ihop med vinterns klimat.

Hundjakten är i full gång och på de flesta håll är det ganska lugnt på åkrar och andra marker. Undantag finns alltid och där är som vanligt rekommendationen ett hårt jakttryck.

Generella rådet ligger kvar, att det behöver finnas en stor andel vuxna, kapitala djur i stammen för att minska på eventuella skador och få en mer harmonisk förvaltning. Vilket innebär att när så är lämpligt så jaga årsungar av vildsvin men var försiktiga med vuxna djur. Detta behöver särskilt tas i beaktande i år då det sannolikt kommer vara stora variationer i hur stor andel av stammen som kommer bestå av årsungar.

Stora variationer inom länet som vanligt och förvaltningen måste utgå från de lokala förutsättningarna och dialog och samarbete mellan inblandade intressenter är av största betydelse.

Färg på kartan: Gul
2018-11-05 2019-06-14