Mars -18

Vintern har nu övergått från att vara mild till att mitt i vildsvinens reproduktionsperiod bli ganska kall och snöfylld. Det i sin tur kan innebära att det är lämpligt med stödjande utfodring i form av till exempel grönensilerat spannmål.

Så att de kultingar/årsgrisar som är små och utan gott hull har större möjlighet att överleva vintern. I och med deras överlevnad så "slipper" vi problemen som uppstår när suggan blir av med alla kultingarna och i och med detta brunstar om. Vilket i sin tur ger kultingar under "fel" (icke önskvärd) tid på året, vilket bland annat försvårar jakt för skydd av gröda under sommaren- förhösten.

Utvecklingen av klimatet under de kommande månaderna kommer till mångt och mycket avgöra utvecklingen av stammen under detta år.

Som vanligt är det generella rådet att det behöver finnas en stor andel vuxna, kapitala djur i stammen för att minska på eventuella skador och få en mer harmonisk förvaltning. Vilket innebär att när så är lämpligt så jaga ganska hårt på årsungar av vildsvin men var försiktiga med vuxna djur.

Stora variationer inom länet som vanligt och förvaltningen måste utgå från de lokala förutsättningarna och dialog och samarbete mellan inblandade intressenter är av största betydelse.

Färg på kartan: Grön

2018-02-28 2019-06-14